Followers

Sunday, January 9, 2011

BERDIAM DIRI

salam semua..
bukan senang sebenarnye nak jage diri kite dari banyak cakap..
banyak cakap ni ok,tak de masalah..tapi bila da banyak sangat cakap so banyak silap..
teringat kawan satu mase dulu ade sorang masturat ni dia hantar surat layang..
ape dia sound?
dia pesan pasal bab bercakap..ayat dia berbunyi cam ni..
"kata-katamu laksana ubat,sedikit digunakan memadai untuk menyembuhkan penyakit..
tetapi jika dirimu meggunakan terlalu banyak ubat,nescaya kelak akan menambahkan barah yang sedaia ada"..
Nah!!!dramatiskan??
hehe..
berani jugak dia sound kawan even pakai surat layang..(surat tu kawan simpan nak 4 tahun,tapi baru-baru ni kawan bakar sebab x nak buat kecah nak pindah rumah)..Terkejot woo!!
walau kawan ni bukan banyak mulut or mulut murai,tapi cam ne plak masturat ni berani tegorr..maybe dia nampak kot..walau tu je sekali kita buat..walauweyhh..
terima kasih wahai ukhti(ceh aku x penah guna perkataan ni,hehe) kerane menegur kawan..
kalau lah ko bace artikel ni ukhti(kali kedua aku pakai),anggaplah ni kejayaan besar kau ye...
saye seorang budak yang pendiam..(konon la)..tapi kalao tengah josh bising gak

Hadis2 Rasullulah mengenai kelebihan diam yg bermaksud:
* "Barangsiapa yg banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yg banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yg banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya". ( RW ABU NAIM )
* "Barangsiapa yg beriman kpd Alah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yg baik atau diam". ( RW BUKHARI & MUSLIM )
* "Barangsiapa diam maka ia terlepas dr bahaya".( RW AT-TARMIZI )


Madah Dari Hukama:
* BANYAK DIAM TIDAK SEMESTINYA BODOH, BANYAK CAKAP TIDAK SEMESTINYA CERDIK, KRN KECERDIKAN ITU BUAH FIKIRAN, ORG CERDIK YG PENDIAM LEBIH BAIK DR ORG BODOH YG BANYAK CAKAP.
* MENASIHATI ORANG YG BERSALAH , TIDAK SALAH. YANG SALAH MEMIKIRKAN KESALAHAN ORANG..
* KALAU ORG MENGHINA KITA, BUKAN KITA TERHINA, YG SEBENARNYA ORG ITU MENGHINA DIRINYA SENDIRI.


azam untuk kurangkan cakap yang sia-sia!!
apekah kate2 yang tidak sia-sia?
jawapannye adalah dakwah ilallah!!
nah azam!

p/s:kawan sedar ramai follower yang da x follow blog kawan ni..jawabannye sebab kawan ni mmg malas  nak update blog..

1 comment:

asrulhadi said...

mantap tuan! saya pun azam utk kurang kan cakap sia2..cakap kita mmg beri kesan pada hati kita..sebb tu Allah perintahkan kita ckp perkataan2 benar aje~ Allah..
nice post!
keep it up(^_^)

"Hai orang-orang yang beriman bertakwalah kamu kepada Allah dan ucapkanlah perkataan yg benar. Niscaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni dosa-dosamu. Barangsiapa mentaati Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar." [Al-Ahzab : 70-71] .

ucapan sambil lewa

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails