Followers

Friday, April 30, 2010

selesai exam suda

suasana dalam dewan canselor UMS.tempat exam untuk beberape paper.

Alhamdulillah,semua exam untuk semester 2 ni baru selesai semalam.
apa nak buat ek lepas ni..flight lame lagi..owh ye,aku ade kerje penting.lupe lak..

yang ni time study week,kepale tengah penuh ngan bende nota-nota yang baru habis bace..biokim..biosel,,food fizikal..statisti..bla bla bla..

Monday, April 26, 2010

Surau Al-Muttaqin,Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan,Kuala Pilah











Salam kawan-kawan,bile je aku terbace blog member,Huszaimi pasal Masjid KMK,teringat la plak kat surau time aku kat Matrik dulu,surau ‘orang-orang bertaqwa’..hehe..ntah kenape,kadang-kadang terase rindu ngan suasanenyer..tarikh 20 april,da masuk setahun aku tinggalkan zaman matrik..ingat lagi masa petang 20 april tu(x silap ari sabtu),mak abah aku datang dari johor kesini bila exam matrik da setel..hehe,mak abah just nak ucap selamat berjaye dan amek barang je,sebab aku tak ikut diorang balik,aku sambung pegi kursus iman dan amal..
Berbalik pada surau hijau ni,aku diamanahkan jadik presiden@ketua@pengerusi@kepala@amir sahb@otai@naqib@mas’ul dan banyak lah lagi gelaran..sebenarnye aku bukan lah ketua yang begitu bersemangat dan komited pada aktiviti-aktiviti kerohanian.aku memang slow bab bende2 ni.mintak maaf gang.tapi untuk mengimarahkan dan pikir risau supaya kawan-kawan dapat datang insyaallah adalah kekuatan tu sikit Allah bagi..
Dalam surau ni ada tunjang kekuatan(amilin yang ikhlas) dan aku pun selalu bermuzakarah ngan diorang la bab pikir2 agama ni,sebagai contoh saudara khalid ismath,hanif,muhaimin shahriman,amin(ex-ketua badar smkajb),safwan(ex smkakl) dan ramai lagi..mereka memang cukup telus dalam program keagamaan.syabas saudara-saudara...banyak program yang ada dalam surau ni..taklim taalum pas asar,mesyuarat harian pas subuh(average duduk 30 orang tiap2 hari),jaulah dan bayan(rabu),usrah,ceramah ustaz jemputan(selasa),bacaan riayadussalihin imam nawawi(subuh) ,maasurat dan sebagainya..
Paling tak lupe pada cikgu fazli,beliau cikgu terbaik subjek matematik kat kmns ni..and beliau juga salah satu tunjangnya..hehe,cikgu fazli tiap2 kali subuh beliau azan,kalau subuh jumaat beliau imam bace sajadah and al-insan.selalu gak la cerite pape ngan dye ni.
Satu lagi tabiaat aku mase kat matrik,susah nak tido kat bilik.kompem tido sini pas study qaw2 ngan member2 kat surau ni..sampai pak guard pon da malas nak sound..
Dengan surau ni la aku dapat buang hubungan baik dengan maulana-maulanah kolej ni.Contoh,ustaz Mokhlis,Ustazah Irni and banyak lagi la.kamceng la ngan dyorang ni.x penah gaduh..hehe..datang unit bual2 ngan dyorang ni memang x de masalah,mereka-mereka jenis bukan kaki pancung..haha..
Kat surau ni kami ada set taam@set dapur sendiri.mau tak nak terkejut ustazah,,dengan talam nyer,kettle,kicap,kordeal,cawan, etc..huhu,sorry ustazah kadang-kadang nampak x kemas,ye lah,kononnye busy la kan.tiap-tiap kali waktu petang ade orang yang sedia khidmat untuk beli makanan ke kafe.korban rm1.50 time mesyuarat.memang save elaun la.(patutlah korang banyak duit time kuar 40 hari dulu)..hurm,memang indah..
Dengan study group yang mengencang kat dalam bilik ummat(bilik imam bilal),patutlah antara diorang ni ramai yang 4 flatter dan 3.5 above..syabas karkun!
Dari pengalaman kat surau orang-orang bertaqwa ni aku dapat bentuk sifat..ikramul muslimin..
Azam la,dimana kita berada,masjid@surau sentiasa dekat dihati..kerna mafhum dari satu hadis nabi,ada tujuh golongan yang berada dibawah lindungan arasy ilahi ketika di padang mahsyar kelak salah satunya adalah pemuda yang hatinya sentiasa terpaut pada masjid..(^_^)

AWAS BRO!jangan kau buat style ni...




kencing berdiri
Ada satu kitab menyatakan bahawa syaitan itu juga sering mengalami sakit-sakit dan patah riuk kaki dan tangannya.Walaupun seteruk mana pun penyakitnya dan patah kakinya,namun ade sejenis ubat yg membantu memulihkan penyakitnya.Boleh katakan setiap hari syaitan dan iblis mengalami patah kaki dan tangan yg serius dan boleh dimasukkan ke wad ICU.


Namun kita sebagai umat Islam juga telah bersimpati dgn nasib iblis dan syaitan dan telah menghulurkan ubat secara percuma kpd mereka yg dilaknat. Di pendekkan cerita, suatu hari bapa iblis telah mengarahkan anaknya pergi mengganggu umat islam yg baru hendak solat dimasjid, apabila sampai sahaja di masjid, si anak-anak iblis ini sudah bersedia untuk menghasut dan melalaikan para jemaah.


Tiba-tiba berkumandanglah azan, maka berarilah iblis lintang pukang sambil terlanggar bukit,pokok besar dan seumpamanya dan mereka lari sehingga tak terdengar lagi di telinga mereka laungan azan. Maka iblis tadi meraung sakit kerana cedera parah,patah tangan ,kaki dsb.
Datanglah bapak mereka dan mengarahkan bhw hannya ade satu saje ubat yg boleh menyembuhkan kembali kecederaan parah mereka, lalu menyuruh mereka pergi ke rumah org islam dan carilah air kencing org yang kencing berdiri dan sapulah ke tempat yg luka cedera parah.


Sepantas kilat,mereka mencari org Islam yg kencing berdiri dan serta merta penyakit mereka sembuh. Kesimpulannya, org kencing berdiri inilah yg menjadi punca iblis sentiasa sihat dan segar bugar.

Tuesday, April 13, 2010

SUFYAN ATS-TSAURI




kisah tabiin yang bernama sufyan sauri ni mengingatkan aku pada seorang kawan aku..name dia safwan(pikirman uitm shah alam,kos akaun),yang mane aku saje2 gelarkan dia sufyan sauri sebab kebaikan yang sangat hebat(kuat ikram)yang ada pada dirinye..


Abu 'Abdullah Sofy an bin Sd'id ats-Tsauri lahir di Kufah pada tahun 97 HI715 M. Mula-mula ia belajar dari ayahnya sendiri, kemudian dari banyak orang-orang pandai di masa itu sehingga akhirnya ia mencapai keahlian yang tinggi di bidang Hadits dan teologi. Pada tahun 158 Hl715 M, ia menantang pejabat-pejabat pemerintahan sehingga ia terpaksa menyembunyikan diri di kota Mekkah. Sofyan ats-Tsauri meninggal dunia tahun 161 H/778 M di kota Bashrah. Ia telah mendirikan sebuah madzhab fiqh yang bertahan selama dua abad. Dan menjalani hidup pertapaan yang keras sehingga para sufi menyebutnya sebagai seorang manusia suci.

SOFYAN ATS-TSAURI DAN PARA KHALIFAH
Kesalehan Sofyan ats-Tsauri nampak sejak ia masih berada di dalam kandungan ibunya. Suatu hari ibunya sedang berada di atas loteng rumah. Si ibu mengambil beberapa asinan yang sedang dijemur tetangganya di atas atap dan memakannya. Tiba-tiba Sofyan yang masih berada di dalam rahim ibunya itu menyepak sedemikian keras-nya sehingga si ibu mengira bahwa ia keguguran.
Diriwayatkan bahwa yang menjadi khalifah pada masa itu ketika shalat di depan Sofyan memutar-mutar kumisnya. Setelah selesai shalat, Sofyan berseru kepadanya: "Engkau tidak pantas melakukan shalat seperti itu. Di Padang Mahsyar nanti shalatmu itu akan dilemparkan ke mukamu sebagai sehelai kain lap yang kotor" "Berbicaralah yang sopan", tegur si khalifah. "Jika aku enggan melakukan tanggung jawabku ini, jawab Sofyan, "semoga kencingku berubah menjadi darah".

Khalifah sangat marah mendengar kata-kata Sofyan ini lalu memerintahkan agar ia dipenjarakan dan dihukum gantung. "Agar tidak ada orang-orang lain yang seberani itu lagi terhadapku", jelas si khalifah.
Suatu hari tiang gantungan dipersiapkan, Sofyan masih tertidur lelap dengan kepala berada dalam dekapan seorang manusia suci dan kakinya di pangkuan Sofyan bin uyaina. Kedua manusia suci tersebut yang mengetahui bahwa tiang gantungan sedang dipersiapkan, bersepakat: "Janganlah ia sampai mengetahui hal ini". Tetapi ketika itu juga Sofyan terjaga. "Apakah yang sedang terjadi?", tanyanya.

Kedua manusia suci itu terpaksa menjelaskan walau dengan sedih sekali. "Aku tidak sedemikian mencintai kehidupan ini", kata Abu Sofyan. "Tetapi seorang manusia harus melakukan kewajibannya selama ia berada di atas dunia ini".
Dengan mata berlinang-linang Sofyan berdoa: "Ya Allah, sergaplah mereka seketika ini juga! " Pada saat itu sang khalifah sedang duduk di atas tahta dikelilingi oleh menteri-menterinya. Tiba-tiba petir menyambar istana dan khalifah beserta menteri-menterinya itu ditelan bumi. "Benar-benar sebuah doa yang diterima dan dikabulkan dengan seketika!", kedua manusia suci yang mulia itu berseru.

Seorang khalifah yang lain naik pula ke atas tahta. Ia percaya kepada kesalehan Sofyan. Si khalifah mempunyai seorang tabib yang beragama Kristen. Ia adalah seorang guru besar dan sangat ahli. Khalifah mengirim tabib ini untuk mengobati penyakit Sofyan. Ketika si tabib memeriksa air kencing Sofyan, ia berkata di dalam hati, "Inilah seorang manusia yang hatinya telah berubah menjadi darah karena takut kepada Allah. Darah keluar sedikit demi sedikit melalui kantong kemihnya". Kemudian ia menyimpulkan, "Agama yang dianut oleh seorang manusia seperti ini tidak mungkin salah".

Si tabib segera beralih kepada agama Islam. Mengenai peristiwa ini khalifah berkata: "Kusangka aku mengirimkan seorang tabib untuk merawat seorang sakit, kiranya aku mengirim seorang sakit untuk dirawat seorang tabib yang besar".
ANEKDOT - ANEKDOT MENGENAI DIRI SOFYAN ATS-TSAURI
Suatu hari Sofyan bersama seorang sahabatnya lewat di depan rumah seorang terkemuka. Sahabatnya terpesona memandang, serambi rumah itu. Sofyan mencela perbuatan temannya itu: "Jika engkau beserta orang-orang yang seperti engkau ini tidak terpesona dengan istana-istana mereka! niscaya mereka tidak bermegah-megah seperti ini. Dengan terpesona seperti itu engkau ikut berdosa di dalam sikap bermegah-megah mereka".

Seorang tetangga Sofyan meninggal dunia, Sofyan pun pergi untuk membacakan doa pada penguburannya. Setelah selesai, terdengar olehnya orang-orang berkata: "Almarhum adalah seorang yang baik". "Seandainya aku ketahui bahwa orang-orang lain menyukai almarhum", kata Sofyan, "niscaya aku tidak turut di dalam penguburan ini. Jika seseorang bukan munafik, maka orang-orang lain tidak akan menyukainya!"
Suatu hari Sofyan salah mengenakan pakaiannya. Ketika hal ini dikatakan kepadanya, ia segera hendak memperbaiki pakaiannya tetapi cepat-cepat dibatalkannya pula niatnya itu, dan berkata, "Aku mengenakan pakaian ini karena Allah dan aku tak ingin meng-ubahnya hanya karena manusia".

Seorang pemuda mengeluh karena tidak sempat menunaikan ibadah haji. Sofyan menegurnya: "Telah empat puluh kali aku menunaikan ibadah haji. Semuanya akan kuberikan kepadamu asalkan engkau mau memberikan keluhanmu itu kepadaku". "Baiklah", si pemuda menjawab. Malam harinya di dalam mimpinya Sofyan mendengar sebuah suara yang berkata kepadanya: "Engkau mendapat keuntungan yang sedemikian besarnya sehingga apabila dibagi-bagikan kepada semua jama'ah di Padang Arafah, niscaya setiap orang di antara mereka menjadi kaya raya".

Suatu hari ketika Sofyan sedang memakan sepotong roti lewatlah seekor anjing. Anjing itu diberinya roti secabik demi secabik. Seseorang bertanya kepada Sofyan: "Mengapa roti itu tidak engkau makan beserta anak-isterimu?" "Jika anjing ini kuberi roti", jawab Sofyan, "niscaya ia akan menjagaku sepanjang malam sehingga aku dapat beribadah dengan tenang, Jika roti ini kuberikan kepada anak-isteriku niscaya mereka akan menghalangi diriku untuk beribadah kepada Allah".

Pada suatu ketika Sofyan melakukan perjalanan ke Mekkah, ia diusung di atas sebuah tandu. Selama di dalam perjalanan, Sofyan menangis terus-menerus. Seorang sahabat yang menyertainya bertanya, "Apakah engkau menangis karena takut akan dosa-dosamu?' Sofyan mengulurkan tangannya dan mencabut beberapa helai jerami.
"Dosa-dosaku memang banyak, tetapi semuanya tidaklah lebih berarti daripada segenggam jerami ini bagiku. Yang membuat aku takut adalah apakah imanku benar-benar iman atau bukan".

Betapa cintanya Sofyan terhadap semua makhluk Allah. Suatu hari ketika berada di pasar, ia meLihat seekor burung di dalam sangkar. Si burung mengepak-ngepakkan sayap dan mencicit-cicit dengan sedihnya. Sofyan membeli burung itu lalu melepaskannya. Setiap malam burung itu datang ke rumah Sofyan, menunggui Sofyan apabila ia sedang shalat dan sekali-sekali hinggap di tubuhnya. Ketika Sofyan meninggal dunia dan mayatnya diusung ke pemakaman, si burung ikut pula mengantarkannya dan seperti pengantar-pengantar yang lain ia pun mencicit-cicit sedih. Ketika mayat Sofyan diturunkan ke dalam tanah, si burung menyerbu masuk ke dalam kuburan itu. Kemudian terdengarlah suara dari dalam kuburan itu: "Allah Yang Maha Besar telah memberi ampunan kepada Sofyan karena telah menunjukkan belaskasih kepada makhluk-makhluk-Nya". Si burung mati pula menyertai Sofyan.

Monday, April 12, 2010

Amalan Sunnah Ada Kejayaan





"Jadi pada permulaan syarahan dia memberi kesimpulan bahawa setiap penyakit itu datangnya dari Allah, tetapi manusia ada menyumbangkan faktor-faktor kepada penyakit2 yg sedia ada.Kita sebagai manusia telah dipertanggungjawabkan keatas kesihatan badan kita, maka kita haruslah
berusaha supaya diri kita dalam keadaan sihat agar dapat beribadat kepada Allah.

Dr memulakan syarahannya dengan membawa para hadirin memikirkan sejenak dgn hadith yg maknanya sedikit sebanyak "Dalam diri2 kamu ada kebesaran Tuhan". Dr menyuruh kita melihat kedua tapak tangan kita dan perhatikan garis2 di tapak tangan kita. garisan2 di tangan kiri menunjukkan angka8 dan 1 dalam bahasa arab dan tangan kanan 1 dan 8 dan membawa ke jumlah 81 + 18 = 99 iaitu bilangan nama2 Allah.

Berikut adalah antara inti2 syarahannya secara ringkas:-

1.Cara makan, kenapa kita gunakan tangan?

Mengikut cara Rasulullah s.a.w, beliau akan menggaulkan lauk dan nasi
dgn tangan kanannya dan kemudian membiarkan sebentar, lalu Rasulullah akan mengambil sedikit garam menggunakan jari kecilnya (yg last tu), lalu Rasulullah akan menghisap garam itu. Kemudian barulah Rasulullah makan nasi dan lauknya.

Mengapa?
Kerana kedua belah tangan kita ada mengeluarkan 3 macam enzyme, tetapi konsentrasi di tangan kanan kurang sedikit dari yg kiri. Ini adalah
kerana enzyme yg ada di tangan kanan itu merupakan enzyme yg dapat menolong proses peghadaman(digestion), ia merupakan the first process of digestion.
Mengapa menghisap garam?
Kerana garam adalah sumber mineral dari tanah yg diperlukan oleh badan kita. Cecah garam dari jari kita itu adalah sama dgn satu liter air
mineral. Kita berasal dari tanah maka lumrahnya bahan yg asal dari
bumi(tanah) inilah yg paling berkhasiat untuk kita.

Kenapa garam?
Selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam juga adalah penawar yg paling mujarab bagi keracunan, mengikut Dr, di hospital2, the firstline
of treatment for poisoning adalah dgn memberi Sodium Chloride, iaitu
GARAM. Garam juga dapat mengahalang sihir dan makhluk2 halus yg ingin menggangu manusia.

2. Cara Rasulullah mengunyah

Rasulullah akan mengunyah sebanyak 40 kali untuk membiarkan makanan itu betul2 lumat agar perut kita senang memproseskan makanan itu.

Membaca Basmalah(Bismillahirrahma Nirrahim)
Membaca Basmalah sebelum makan untuk mengelakkan penyakit. Kerana bakteria2 dan racun ada membuat perjanjian dgn Allah, apabila Basmalah dibaca maka bakteria2 dan racun akan musnah dari sumber makanan itu.

3. Cara Rasulullah minum

Janganlah kita minum berdiri walaupun ia makruh tetapi ia makruh yg
menghampiri kepada haram.
Jangan kita minum dari bekas yg besar dan jangan bernafas sedang kita
minum.Kerana apabila kita minum dari bekas yg besar, lumrahnya kitaakan meneguk air dan dalam proses minum tu, kita tentu akan bernafas dan menghembuskan nafas dari hidung kita.Kerana apabila kita hembus, kita akan mengeluarkan CO2 iaitu carbon dioxide, yg apabila bercampur dgn air H20, akan menjadi H2CO3, iaitu sama dgn cuka, menyebabkan minuman itu menjadi acidic.

Jangan meniup air yg panas, sebabnya sama di atas.Cara minum, seteguk, bernafas, seteguk bernafas sehingga habis.

4. Mengapa Islam menyuruh di sebat 100 kali org belum berkahwin yg
berzina, dan merejam sehingga mati org yg dah berkawin yg berzina?

Badan manusia akan mengeluarkan sel2 darah putih atau antibodi yg dapat melawan penyakit. Dan sel2 ini terdapat di daerah tulang belakang, berdekatan dgn som2 tulang manusia. Lelaki yg belum berkawin ia akan dapat mengeluarkan ribu2 sel2 ini, manakala lelaki yg dah berkawinhanya dapat menghasilkan 10 unit sel ini sehari, kerana antara sebabnya ialah kerana sel2 lain akan hilang kerana perhubungan suami isteri.
Jadi apabila lelaki yg belum berkawin didapati salah kerana zina
hendaklah disebat 100 kali. Ini adalah kerana apabila dia disebat di belakangnya, suatu amaran tentang kesakitan itu akan membuatkan penghasilan ribu2 sel2 antibodi yg dapat melawan virus HIV jika ia ada di badannya, dgn itu dapatlah antibodi melawan virus HIV itu. Tetapi jika lelaki itu sudah berkawin, walaupun disebat 100 kali ia akan tetap menghasilkan 10 unit antibodi sahaja, jadi dgn itu hukumannya direjam hingga mati agar dia tidak dapat merebakkan virus HIV itu.



Mengapa ia terletak di Mekah al-Mukarramah dan mengapa ia empat
persegi(cube). Ia terletak di posisinya sekarang kerana setelah dibuat kajian oleh para cendikiawan dari Pakistan dan Arab, didapati, tempat terletaknya Ka'abah sekarang itu, adalah betul2 di tengah2 bumi ini.Mengapa ia empat persegi, ia melambangkan perpaduan ummah yg bergerak maju bersama, equality and unity, tidak seperti bentuk pyramid, dimana ia diumpamakan, seperti hanya seorang pemenang yg berada di atas setelah ia memijak2 yg lain.
Dan antara lagi sebab mengapa 4 persegi melambangkan 4 imam besar,
Maliki, Hambali, Hanafi dan Syafi'i, melambangkan kebenaran keempat2 Imam tersebut...

MUTIARA IMAN AL-GHAZALI

Jika kamu ingin bergaul secara baik dan sopan maka ikutilah petunjuk-petunjuk ini;


(1) Hadapilah kawanmu atau musuhmu itu dgn wajah yg menunjukkan kegembiraan dan kerelaan serta penuh kesopanan dan ketenangan.Jangan sekali-kali kamu menampakkan sikap angkuh, sombong dan merasa tinggi diri. Rendahkanlah dirimu tapibukan krn perasaan kurang harga diri. Dalam segala hal letakkan menurut ukuran yg pertengahan, sebab sesuatu yg berlebihan dari segala macam perkara itu pasti tidak baik dan tercela


(2) Jgn gemar melihat dikedua sampingmu, kanan atau kiri. Jangan pula banyak menoleh ke mana-mana.Jangan pula terlampau tajam memandang orang lain.Jikalau engkau duduk, maka janganlah seolah-olah sebagaimana orang yg tidak tenang duduknya dan spt orang yg hendak melompat-lompat shj.

(3) Usahakanlah supaya dudukmu itu sentiasa tampak tenang , kata-katamu selalu teratur dan tertib.. Dengarlah hati-hati percakapan orang yg ada di mukamu, tanpa menunjukkan kehairanan yg amat sangat.Jgn pula engkau biasa meminta orang lain mengulangi perbicaraannya.Jikalau ada hal-hal yg mertertawakan, maka diamlah sedapat mungkin.


(4) Jgnlah dalam bercakap-cakap itu engkau membanggakan dirimu sendiri, anak-anakmu, rambutmu,karangan-karanganmu atau apa shj yang engkau anggap suatu keistimewaan dalam dirimu atau keluargamu.

(5) Jikalau engkau berdebat, pegang teguhlah kesopanan.Jagalah jgn engkau di anggap manusia yg bodoh dan tolol oleh orang lain, terutama lawanmu. Jauhkanlah sikap tergesa-gesa, fikirkanlah masak-masak hujah atau bantahanmu. Jangan sekali-kali berisyarat dgn menggunakan tangan dan jangan pula suka menoleh ke belakang.Jikalau engkau sedang marah, diamlah dulu dan setelah reda marahmu ucapkanlah isi hatimu dgn baik.


Mau'izatul Mukminin, karya Imam al-Ghazali

Thursday, April 8, 2010

(dedikasi buat diri sendiri sebenarnya)..sikit-sikit nak marah,ingat Allah bro..




Kepada orang yang suka marah...sebab suasana kehidupan aku dikelelilingi oleh orang pemarah...aku pun sedang mengusahakan diri sendiri supaya tak marah-marah..kene cool..kadang-kadang rasa nak pancung je mamat or minah yang suka marah-marah nih..benda kecik je kot padahal..
1.Jaga solat dan lakukan ibadah-ibadah khusus dan umum yang lain. Bersolat dan jaga solat ni lain bro...situasi dia macam orang-orang nak jaga diet diorang ngan yang tak jaga;makan dan jaga makan..jadi macam tu la solat,kite usahakan diri sendiri supaya dapat solat di awal waktu,dimana azan diazankan dan secara berjemaah..hah,macam tu la baru power!
2.sentiasa bersangka baik terhadap semua orang( walaupun kita perlu berwaspada setiap masa) ..ni kes husnuzzon la..tahap tertinggi ikramul muslimin..banyak kelebihan yang boleh kita tahu bila kita amalkan husnuzzon nih..hati tenang,tak kusut-kusut,asyik nak maki orang tak memasal jeer..
3.sentiasa memberikan senyuman ikhlas kepada orang disekeliling kita. Senyum banyak-banyak bro..senyum awet muda,tak gitu ke bro??ataupun yang selalu kita dengar,senyyum sedeqah..ha macam tu la,,ini tak,muke berkerut je..rase cam nak seligi pon ada..
4.banyakkan bersedekah, sama ada dalam bentuk wang, senyuman, bantuan tenaga, masa, nasihat, idea, pandangan, sokongan moral dan doa yang berterusan..baru aku cakap,senyum tu bagus..nak tahu banyak lagi ko bole beli je terus fadilat sedeqah..nah,baru ada UMMPPSSS..
5.sentiasa memperbanyakkan sabar. Nabi s.a.w pernah berpesan supaya mencari 144 sebab sebelum kita memarahi seseorang....iya benar,nabi pun penah menasihati seorang sahabat,ketika mana sahabat tu minta nasihat@wasiat pada Nabi yang mulia,lalu Nabi bersabda “La Taghdab”..lalu sahabat tu minta lagi nasihat yang lain,Nabi pun ulang lagi bende yang sama “La Taghdab”...(jangan marah)..
6.sentiasa ceria apabila berjumpa dengan orang lain. Pastikan setiap orang seronok berinteraksi dengan kita...hah,ceria tu penting bro..jangan emo je memanjang,,
7.pamerkan perasaan sayang dan sentiasa sayang menyayangi antara satu sama lain.
8.bentuk dan pamerkan sahsiah yang positif setiap masa. Peribadi yang kurang sopan akan menyebabkan orang lain rasa mual terhadap kita...maksud dia,ko jangan la asyik tendang-tendang meja ke,sepak pintu jamban ke,or paling heavy ko capai microphone,ko melantak nyanyi lagu rock kat depan dewan kuiah tempat lecturer bagi lecture..hampeh,bajet nak jadi cam OLAN,BPR,ELLA dan sebagainya..
9.jika wujud sebarang perasaan sombong atau benci terhadap orang lain, terus ingatkan diri kita tentang mati. Kita mudah insaf dan balik ke pangkal jalan apabila mengingati mati.
10.amalkan sunnah harian setiap masa dan insyaAllah orang lain akan tertarik kepada kita...apa yang ko paham tentang sunnah bro??kawin banyak??aha..nak tahu apa dia sunnah,ko kene belajar lagi dan lagi..you should spend your holiday’s time in order to understand what is sunnah practically and theoratically..
11.sentiasa bersyukur dan redha di atas pemberian Allah.
12.sentiasa memberi salam atau ucap selamat kepada orang lain. Pemberian salam akan mengukuhkan hubungan sesama muslim...bagi la sikit salam bro jumpa bila jumpa orang,ni tak,jumpa pempuan baru nak bagi salam(bajet lu alim sangat la bro,nak bagi pempuan terpikat hah??hehehe)
13.pamerkan simpati kepada setiap individu yang memerlukan simpati dan prihatin.
14.jadilah pendengar dan kawan yang setia.
15.sampaikan berita baik tentang orang lain dan sembunyikan kelemahan dan keburukan orang lain.
16.sentiasalah bermaaf-maafan sebelum berpisah dengan seseorang dan iringi dengan doa..doa nangis-nangis everynight..

ucapan sambil lewa

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails