Followers

Wednesday, July 7, 2010

USAHA AGAMA DI SMKA BANDAR PENAWAR

AGA
 Kawan dapat satu mesej kat fb kawan,dari member lame juga merupakan seorang pikirman time sekolah menengah dulu,dengan dia juga Allah jadikan beliau asbab bagi kawan  membuat usaha suci murni.Kepada rakan-rakan yang membaca entry terbaru kawan ni,bacalah dengan minda terbuka..

Khannazz Anz 06 July at 15:58

tibe2 Allah mengingatkan aku mase aku baru masuk smka bandar penawar,taun 2004,mase tu aku tga semangat gile nk blaja Agama.....bila masuk sekolah tu,rupenyer ramai dak tabligh r...yg boy r....gurlz x....aku lak mase tu dalam atie ni tga kuat pas n keadilan walopun ramai orang pas xsuke gn tabligh bukan sb ape,sb tabligh x undi dy,tabligh hanya wat politik Nabi yg Allah ceritakan d akhir juz 8...buka sendiri r ngk....tu masing2 r...tp ad gak org tblgh kuat pas.....bez gak r aku masuk skola tu....ada usrah,ada bace ma'thurat,sb pengetua smka tu us sakijan muri tu kuat abim n mgkn bekas arkam n mgkn aktivis anwar ibrahim,,,,,,,jd smka tu ada program ala-ala ikhwan muslimin punyer mahhaj r....tp majoriti dak nyer da sebati gn tabligh nyer usaha,mesyuarat untuk fikir umat tiap2 hari lepas prep,taklim lpas asar,khususi dakwah pintu ke pintu,individu ke individu hari2,gash hari rabu,6 sifat sahabat muzakarah hr ahad,muzakarah adab n sunah hr sabtu n kuar 1hr tiap bulan....

mase tu senior2 aku yg tabligh baek sgt.....akhlak mulia sgt....sampai ustaz,ustazahpun xleh kutuk dak tabligh kat skolah mase tu sb bez student bnyak yg kuat tabligh,,,,,ada sorang senior ni,nme dy SYAFIQ OSMAN skrg da AL Hafiz da tp ntah la hdp lg k x,lme aku xdgr kabar....dy mg bek r....bayan@ceramah dy peh mane buku ntah apa dy bace,semua tajuk ada je cerite dy,dy ni dulu bekas kutu sampah,budak hip hop yg pakai sluar mcm nk terlondeh tu....bila dy masuk smka tu dy dapat hidayat bila di dakwah oleh sorg senior ni nme mustaqeem sukor pun da Al Hafiz skrg ni kat Darul Quran,jd si syafiq ni berubah twus 100%.....dgn berkat didikan orang tabligh yg orang ramai tuduh jahil,bodoh,selekeh tu dapat merubah khdpn dy shgga kini da jd hafiz Quran.....

bodoh2 si tabligh tu dapat gak jd asbab hidayat sampai si kutu sampah tu pun jd hafiz.dy ni suke crita gn aku,sekali tu tga lepak2 kat surau smka,dy crita ada sorg member dy ni,kutu gak,tp lg setan r...mbe dy dak skin head,pale botak mcm upin ipin,,,dak ni mg kaki arak,bohsia,hidup dgn disko,mg setan giler r.....tp umo mude ag...bese r...setan mude2 mane pg skola....ade sekali,orang tabligh yg orang kata jahil tu,yg orang kata si selekeh hina tu tga wat dakwah,tibe2 jumpa si budak ni...apa lagi,tanggal r telinga ko kene ceramah free.....tp dak tu tak lari pun...dy dgr je.....dy suke sgt.....dy ni cerita Nabi pun xpna dgr sb bapaq dy pun jenis wat hal sendiri...Islam tp mgucap pun x tahu....tu lah penting nya dakwah rumah ke rumah ni,individu ke individu ni,kalo kite dakwah pakai tv@majalah je,bukan smua orang tgk tv n bace majalah,,,,

kalo kite jumpe mnsia,baru la kite dapat tahu ada lg orang Islam yg xpandai mengucap,kita ni taw nak kata tabligh tu bodoh je,xg dakwah orang kafir,sibuk2 nak dakwah orang Islam,dy kan da Islam wat pe jumpe lg....tp dah kalau orang Islampun xreti mengucap,ape kehal ko,,,,yg ko taw kerajaan,ekonomi,negara...tu j dalam otak ko...orang xsolat,xpandai mengucap ko x pk......sibuk memanjang pk kerajaan,ekonomi,negara smpai solat pun dah x brjemaah,subuh pun da xbgn.....apa r matlamat hidup ko.....ko xtaw ke maksud hidup ko,kenape Allah hantar n lahirkan ko kat dunia ni...ko xmalu ke gn ALLAH...

pastu budak tu pun bg azam nak keluar Jalan Allah 3hari....bila dy keluar,baru dy kenal Agama,dy seronok jadi Islam,pdhal dr dulu lg dah Islam tp dy kata dy ngk orang Islam asyik kutuk mengutuk je...orang umno kutuk orang pas,orang pas kutuk orang umno....dy ingat Islam mcm tu....jd dy xsuke r,,,bek jd skin head,xpayah kutuk sape2.....kesian orang mcm ni,di sebabkan kesalahan kita kutuk sesama Islam,orang Islam pun jauh dari Islam,apatah lagi orang bukan Islam,mcm mane kita kata saya pejuang Islam sedangkan kita penyebab orang jauh dari Agama...dak tu pun dgr taklim,seronok nyer dy kata,dy xpernah kenal n dgr pun name sahabat ni n xpernah taw pun apa tu sahabat Nabi....lame kelamaan,si tabligh yg di tuduh jahil td cerita gn dak ni tntg Agama,jamu dy makan...dy kata tenang sgt hati dy......dy pun azam untuk pergi 40hr pulak......bile balik,dy dah jd karkun(pemikir@pekerja Agama).hari2 dy wat dakwah,lagi2 pegi jumpe kawan2 dy yg botak mcm upin ipin....

ibu dy dah meninggal....ayah dy je yg ada...ayah dy baru dapat taw yg dy ikut tabligh,amal sunah Nabi n jage solat jemaah...ayah dy mara sgt....hari2 cerita tentang buruk orang tabligh....orang tabligh mcm ni r...mcm tu r.....smua xkene....pdhal tu org tabligh bukan apa yg tabligh bawa n ajarkan....jgn la ikut org tabligh tu tp ikut apa yg dy bawak,Quran Hadis....

pelik ek,ada gak bapak yg bodoh nak mampos mcm ni,dulu ank dy setan,skrg da jd malaikat,dy xsuke,alasan dy sb tabligh.....si tabligh jahil tu r yg tebal muka susah payah pg jumpa ank dy sampai anak dy brubah,bkn ustaz2 yg duduk belakang microphone,dalam aircond,tidur tilam tebal,kereta besar2,cukup bulan amek gaji...org xsolat k,xpndai mengucap k,xknal Quran k,apa aku peduli...aku da wat dakwah dalam masjid n tulis dalam majalah tntg Agama...cukup la..dah tu kalo orang xpg masjid,mcm mane nak tahu Agama,lg plak tu masjid cuma aktif waktu solat 5 waktu je,lepas isyak siak pun tutup masjid,kalo dy xbce majalah mcm ne,lgpun dak skin head mane nak bace majalah Agama.....

dakwah bukan terhad...bukan hanya dalam masjid n majalah jer.....hari2 bapak dy membebel n kutuk tabligh sb dy dgr dari sorang ustaz pas ni yg tabligh xbagus.....dak ni bukan dak baik tp dy baru nak berubah jadi baik,jadi hati dy belom kuat,hari2 kene bebel,sape tahan telinga....buat jahat dulu,xkene bebel...wat baik kne bebel...

satu hari budak skin head ni tension sgt da xtahan n lari dari rumah.....duduk kat taman bunga nak tenangkan fikiran...tibe2 datang sekor missionary(mubaligh kristian) jmpe dy nak cakap apa ntah kat dy,ayat ape ntah dy hushar....twus dy ikut....skrg dak tu dah hilang,ntah dalam malaysia k luar negara sedang sibuk berdakyah mengembangkan Agama kristien.....bapa dy hari2 nangis n menyesal dgn sikap bodoh nk mampos dy tu......seram je aku dgr crita ni...semoGa Allah bagi taufiq pada Aku n slmtkan aku n smua umat dr jd mcm dak ni.....smoga Allah buka balik pintu hati dak tu untuk terima Agama Islam sblm dy mati.....amin... 
ulasan:
SMKA Bandar Penawar Kota Tinggi Johor,satu sekolah jenis SMKA yang salah satu matlamatnya bagi melahirkan generasi ulul albab di mana dapat menjadi seorang ulama yang bukan sahaja mahir dari aspek duniawi,tetapi juga ukhrawi.

Bila kawan mendaftar masuk sebagai pelajar baru,rasa sedikit terkejut dengan cara dan style pelajar-pelajar lelakinya di mana mereka ini ada sedikit perbezaan dari budak-budak SMKA kebiasaan.Sebab mereka ni ada fikir dan usaha untuk menghidupkan sunnah nabi dari aspek surah (penampilan),sirah (jalan hidup) dan sarirah (fikir risau).

Merekalah yang digelarkan orang ramai sebagai jemaah tabligh.Masa tu kawan agak-agak janggal kerana mereka ni sebagaimana yang disebutkan dalam entry diatas mempunyai banyak 'extra X' contohnya akhlak mulia,perform pelajaran (10,11,12A keatas dalam setiap ujian besar menjadi perkara biasa),handsome,digilai perempuan,banyak menghasilkan teori sains dalam P&P dan banyak lagi.Seringkali juga nama-nama mereka disebut-sebut oleh guru-guru dalam ceramah mahupun dalam P&P.

Merekalah yang mula-mula mengajak saya berbual bila sahaja saya selesai mendaftar,dan membuatkan saya agak gembira.Memang benar ramai dari mereka mempunyai latar belakang hidup yang agak dahsyat tetapi Alhamdulillah telah berubah dan akedmik mereka terus maju,ada diantara mereka yang sudah melayakkan diri ke universiti-universiti dalam mahupun Luar Negara dengan jurusan-jurusan yang 'tough' macam doktor perubatan,kejuruteraan dan sebagainya.

Di sekolah inilah bermula kehidupan saya sebagai seorang pelajar yang suka mengamalkan sunnah-sunnah nabi yang asas-asas seperti memuliakan mulallim,pakai penutup kepala,bersopan santun,kadang-kadang pakai serban,celak dan banyak lagi kerana banyak hadis-hadis nabi yang menceritakan tentang faedah dan galakan-galakan.

Selain SMKA Bandar Penawar,ada juga sekolah-sekolah berasrama yang lain yang rata-rata pelajarnya membuat usaha tas iman sebagaimana kami contohnya smka sultan muhammad melaka,smka jb,sm teknik jb,mrsm muadzam shah,smka nibong tebal dan beberapa lagi berkat pengorbanan guru-guru mereka yang turut sama berusaha.

Kadang kala ada juga pelajar permpuan yang seakan-akan memahami usaha mereka.
Haha.Agak kelakar la
.Ada yang mengikut menggunakan kayu sugi,cara bercakap dan juga mengangkat tangan ketika azam dibuka semasa bayan hari rabu.
Jadi,itulah sedikit sebanyak kenangan semasa saye bersekolah dan sehingga kini kawan tetap istiqamah dalam usaha iman dan amal.

p/s:kepada rakan-rakan yang,jemaah tabligh bukan nya satu gerakan ataupun kumpulan  tetapi kerja tabligh adalah satu usaha yang perlu dilakukan ke atas setiap manusai yang ada kalimah syahadatain.Mereka yang membuat usaha tabligh tidak pernah menggelarkan diri macam tu,tetapi itu (mereka yang mengejek) yang semua adalah salah faham sahaja.Wallahualam.

10 comments:

n0vemBer zuLu said...

ape kata awk promot lg entry ni kat public....

misbah said...

insyaallah.
tapi segan gak rase ekk..

ibnumuaz91 said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

ibnu muaz: assalamualaikum...sedarilah ummat ini dihantar utk seluruh alam...bkn utk org arab shj, atau org melayu atau org palestin shj...kebaikan perlu dihidupkan dari setiap diri ummat ini....baru kebatilan akn musnah...ada saja jemmah dihantar ke palestin..sy sendiri pernah ihtilat dgn mrk...kdg2 terasa letih dgn fitnah2 yg dilemparkan pd usaha ini...jgn main ckp saje..cube betulkan niat dan azam keluar jalan Allah...baru tuan akn faham...

Anonymous said...

ibnu muaz: salam..klu tuan betul2 mendalami alquran dan hadith, tuan akn jumpa setiap hikmah dari usaha tabligh ini...belajarlah dgn ulama2 yg mursyid...sy jgk dulu spt tuan...tp bile sy mnuntut ilmu secara sunnah(bersanad),segala-galanya terjawab...

misbah said...

ya Allah,ampunilah dosa ummat ini..

Anonymous said...

dakwah ini terlalu luas. mungkin kita tidak berada dalam jemaah tabligh.. tp kita juga berada pada lapangan dakwah yang lain..

SESETENGAH dlm klagn tabligh mengatakan yang tidak sehaluan dengan mereka tidak betul.. sedangkan dakwah itu terlalu luas..
wallahualam..

ya.. moga Allah memberi kita semua hidayah untuk redha Allah.. amin..

Anonymous said...

mane2 jemaah mesti ade kambing hitam punyer..mesti ade yg buat silap punyer...xkn nk ckp org pas xsuke jge solat, pasal sesetengah drpd mereka masih leka menampal poster pilihanraya, ketika org lain sibuk ke masjid tunaikan solat..atau kita salahkan PDRM pasal sesetengah anggota polis terima rasuah....matang la ckit dlm urusan perjuangan...mcm mne nk satukan ummat ni, klu org yg mngaku perjuangkn islam, pun xbleh nk bersatu...sy dgn rendah hatinya, memohon tuan2 jgn la berpecah belah..kita org islam, umat nabi saw...kita bukan tabligh, bkn pas, bkn umno, tp kita umat nabi saw...ya Allah..ampunilah kami...kami sudah puas menjadi sebab mengalirnya air mata nabi saw..kami tidak dpt bygkan betapa terkilannya nabi saw pd kejahilan kami...Engkau jadikanlah usaha kami, utk satukan ummat ini, sbg asbab kegembiraan nabi saw...

jumardi salim said...

amiin......semoga ALLAH kekalkan sy dlm usaha nie.

ramlee said...

allah akhbar..bah..bah..sudah pandai mengarang..haha..

ucapan sambil lewa

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails