Followers

Monday, April 26, 2010

Surau Al-Muttaqin,Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan,Kuala Pilah











Salam kawan-kawan,bile je aku terbace blog member,Huszaimi pasal Masjid KMK,teringat la plak kat surau time aku kat Matrik dulu,surau ‘orang-orang bertaqwa’..hehe..ntah kenape,kadang-kadang terase rindu ngan suasanenyer..tarikh 20 april,da masuk setahun aku tinggalkan zaman matrik..ingat lagi masa petang 20 april tu(x silap ari sabtu),mak abah aku datang dari johor kesini bila exam matrik da setel..hehe,mak abah just nak ucap selamat berjaye dan amek barang je,sebab aku tak ikut diorang balik,aku sambung pegi kursus iman dan amal..
Berbalik pada surau hijau ni,aku diamanahkan jadik presiden@ketua@pengerusi@kepala@amir sahb@otai@naqib@mas’ul dan banyak lah lagi gelaran..sebenarnye aku bukan lah ketua yang begitu bersemangat dan komited pada aktiviti-aktiviti kerohanian.aku memang slow bab bende2 ni.mintak maaf gang.tapi untuk mengimarahkan dan pikir risau supaya kawan-kawan dapat datang insyaallah adalah kekuatan tu sikit Allah bagi..
Dalam surau ni ada tunjang kekuatan(amilin yang ikhlas) dan aku pun selalu bermuzakarah ngan diorang la bab pikir2 agama ni,sebagai contoh saudara khalid ismath,hanif,muhaimin shahriman,amin(ex-ketua badar smkajb),safwan(ex smkakl) dan ramai lagi..mereka memang cukup telus dalam program keagamaan.syabas saudara-saudara...banyak program yang ada dalam surau ni..taklim taalum pas asar,mesyuarat harian pas subuh(average duduk 30 orang tiap2 hari),jaulah dan bayan(rabu),usrah,ceramah ustaz jemputan(selasa),bacaan riayadussalihin imam nawawi(subuh) ,maasurat dan sebagainya..
Paling tak lupe pada cikgu fazli,beliau cikgu terbaik subjek matematik kat kmns ni..and beliau juga salah satu tunjangnya..hehe,cikgu fazli tiap2 kali subuh beliau azan,kalau subuh jumaat beliau imam bace sajadah and al-insan.selalu gak la cerite pape ngan dye ni.
Satu lagi tabiaat aku mase kat matrik,susah nak tido kat bilik.kompem tido sini pas study qaw2 ngan member2 kat surau ni..sampai pak guard pon da malas nak sound..
Dengan surau ni la aku dapat buang hubungan baik dengan maulana-maulanah kolej ni.Contoh,ustaz Mokhlis,Ustazah Irni and banyak lagi la.kamceng la ngan dyorang ni.x penah gaduh..hehe..datang unit bual2 ngan dyorang ni memang x de masalah,mereka-mereka jenis bukan kaki pancung..haha..
Kat surau ni kami ada set taam@set dapur sendiri.mau tak nak terkejut ustazah,,dengan talam nyer,kettle,kicap,kordeal,cawan, etc..huhu,sorry ustazah kadang-kadang nampak x kemas,ye lah,kononnye busy la kan.tiap-tiap kali waktu petang ade orang yang sedia khidmat untuk beli makanan ke kafe.korban rm1.50 time mesyuarat.memang save elaun la.(patutlah korang banyak duit time kuar 40 hari dulu)..hurm,memang indah..
Dengan study group yang mengencang kat dalam bilik ummat(bilik imam bilal),patutlah antara diorang ni ramai yang 4 flatter dan 3.5 above..syabas karkun!
Dari pengalaman kat surau orang-orang bertaqwa ni aku dapat bentuk sifat..ikramul muslimin..
Azam la,dimana kita berada,masjid@surau sentiasa dekat dihati..kerna mafhum dari satu hadis nabi,ada tujuh golongan yang berada dibawah lindungan arasy ilahi ketika di padang mahsyar kelak salah satunya adalah pemuda yang hatinya sentiasa terpaut pada masjid..(^_^)

2 comments:

deathisourneighbour said...

aku pon slalu tringat usaha kt matrik dulu bah.....hehehe

snowcap@kopiah.blogspot.com said...

tu la pasal...

ucapan sambil lewa

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails