Followers

Wednesday, March 10, 2010

kisah orang-orang buta dan gajah


Kisah ni selalu aku dengar dalam setiap kali taqrir mase time ghast..

Diseberang sungai,ada satu kota..Semua penduduk dalam kota tu buta.Seorang raja dengan satu angkatan tenteranya yang besar lalu ke tempat tersebut.Raja tersebut juga membawa seekor gajah yang besar dan perkasa..
Penduduk kota tu yang buta,tersangat la masyuk nak tengok gajah tersebut(walau x nampak,azam tu ade)..orang-orang buta tu berlari-larian bagaikan badut-badut..dan diorang sume berusaha nak dekat ngan gajah raja tuh..
oleh kerana x mengetahui bentuk sebenar gajah,dyorang pon pegi la meraba-raba tubuh gajah tu..sambil cuba bayangkan gume pikiran masing cam ne rupe gajah tu..ade yang raba belalai maka dia rasakan gajah tu bentuknya memanjang,ade pulak yang meraba kaki,so dye rase gajah ni macam tiang..ade juge yang yang meraba part ekor gajah,considered pulak gajah ni cam tali kapal..yang raba telinga rase la telinge tu cam ne..(pikirla sendiri)..
setelah puas meraba gajah,dyoang pon balik la ke tempat tinggal dyorang lalu dyorang wat sikit ijtimak(himpunkan semua orang-orang bute)..and then masing-masing bagi karguzari(laporan) tentang bentuk gajah yang mereka telah raba..so,masing-masing pon berbalah..x puas hati sebab rase part dia la je yg btol..
orang yang tangan pegang telinge,dye bagi taw kat hadirin yang gajah ni lebar,besar,kasar dan luas..
pulak yang pegang kaki dye cakap gajah ni kuat,kukuh cam tiang konkrit..

jadi,pokok masalahnye sekarang,sumue antare mereka ni x tahu keaddan sebenar..kalau ade seorang je yang celik dalam perhimpunan tersebut da cukup untuk terangakn keadaan sebenar gajah..gajah ade kepala,ade belalai,ade telinga luas,ade 4 kaki,,,kerana mereka ni x tahu,jadi mereka telah wat penafsiran sendiri yang salah dan hentam orang lain yang x sependapat..

sebenarnye,ni la natijah dalam kehidupan kita semua apabila kita x paham agama dalam kehidupan..
ade orang lihat agama ni dari sudut kekuasaan,maka dia akan paham bahawa agama ni sememangnya dibangunkan dengan kekuatan ketenteraan@p#$^^ik semata-mata.
jika ade segelintir manusia melihat agama ni datang dengan kemewahan,maka dia akan paham yang agama ni selayaknya diusahakan dengan mengumpulkan harta-harta dunia semata-mata..
nah,jika seseorang tu melihat agama ni dibangunkan melalui asbab pengorbanan dari segi perasaan,mujahadah yang tinggi dari sahabat2,tinggalkan keluarga,rumah dan kebun2,dengan linangan air mata,maka Allah akan bagi dia paham dari sudut tu,,
semoga Allah bagi kita paham agama,mirip2 care nabi dan sahabat..

orang yang celik tentang agama ni tidak lain dan tidak bukan adalah nabi dan para sahbat..jadi apabila kita jadikan mereka ni sebagai tauladan dan contoh ikutan..pasti dan pasti..kejayaan haqiqi menanti..

No comments:

ucapan sambil lewa

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails